han-yvonne-thailand.reismee.nl

Bangkok/ Dalen 10-06-2009

10-06-2009

Vandaag om 4.30 uur opgestaan, pfffff erg vroeg hoor. In de bus en op weg naar het vliegveld in Bangkok. Ongeveer 3 1/2 uur rijden. Op zich ging het allemaal vlotjes, maar na een zit van ruim 11 1/2 uur in het vliegtuig en het tijdsverschil van 5 uur zijn we totaal 24 uur in de benen geweest en eindelijk thuis . Beetje total loss dus . Maar goed het was een geweldige vakantie en we hebben veel om op terug te kijken. De foto's volgen nog, die moeten eerst worden geschift en de mooiste moeten natuurlijk op het blog.

Cha Am 09-06-2009

09-06-2009

Vandaag weer een rustige dag , wat gewandeld en gezwommen, en nog wat souvenirs gekocht. Later op de ochtend nog even via de mail de familie en vrienden op de hoogte gesteld van ons vertrek de volgende morgen. Koffers ingepakt en een beetje vroeg naar bed. Verder geen nieuws vandaag.

Cha Am 08-06-2009

08-06-2009

Vandaag mochten we uitslapen, ja ja, en wel tot 8.30. Onze gids Jerry is in Chiang Mai achter gebleven, waar hij woont met zijn vrouw. Onze Thaise gids Tee, daar hebben we hier in Cha Am afscheid van genomen. Nu heeft onze groep nog 2 1/2 dag voor zich zelf om bij te komen van de zeer vermoeiende maar erg leuke rondreis in Thailand. Lekker zwemmen en wat wandelen en winkelen. Sommigen hebben nog fietsen of scooters gehuurd. Het is hier nog warmer dan de afgelopen weken. Maar wel fijn om heerlijk te relaxen. Deze avond laten we ons ( Linda en ik) verwennen door Thaise dames die ons een pedicure/ manicure behandeling geven,. Erg prettig. Na onze gezamelijke maaltijd in een plaatselijk restaurant, hebben Han en ik een voetmassage ondergaan. Linda en Peter een Thaise massage. Als je wilt, kun je iedere dag wel een massage laten doen, maar het moet leuk blijven

Bangkok 07-06-2009

07-06-2009

Gisteravond om 17.55 uur vertrok onze nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok. We vonden het allemaal zeer spannend omdat niemand wist of het comfortabel zou zijn, of een houten plank met een dun matrasje er op.

We hadden op twee banken na een hele wagon voor onze groep, erg gezellig.

Het zag er prima uit en de bedden waren erg goed en werden omstreeks

tien uur netjes met schone lakens opgemaakt. Wij hadden een coupé met onze reisgenoten Linda en Peter, een gezellig stel waar we al een tijdje mee optrokken. We hebben vreselijk gelachen met die stapelbedden.Het was net of we op schoolreisje waren. Om elf uur moest het stil zijn want anders kon je zelfs een bekeuring verwachten werd ons verteld.Na een toch wel vermoeiende rit van meer dan twaalf uur kwamen we om 6.45 uur in Bangkok aan. Vlak bij het station hebben we ontbeten en moesten toen nogong. 3 1/2 uur rijden naar Cha Am. Onderweg hebbeen we nog de monkeytemple bezocht, waar buiten wilde apen rondlopen die schooien om eten, wat in stalletjes verkocht werd. de tempel was in een grot gebouwd met een liggende boedha van tig meter. Verder nog heel veel boedhabeelden e.a. beelden etc.

Uitgeblust hebben we snel onze spullen op de hotelkamer gebracht en onze zwemspullen aan gedaan om heerlijk af te koelen in de zee. Het water leek wel soep, maar de golven warenwel hoog. Dan maar afkoelen in het zwembad.

Het is vandaag stralend weer, 38,5 graden.

Vanmorgen om 6.45 op gestaan.

Op weg naar de fietsverhuur.

We gingen met 16 man van onze groep een tocht maken van 3 uur, inclusief dingen bekijken en even ergens wat drinken.

Het was bewolkt en t spetterde wat, maar dat was niet erg.

Eerst een stuk van +- 20 min. door de stad Chiang Mai, wat best eng was om dat je links moet rijden. Maar goed met een gids voor en een achteraan ging het prima. Bij kruisingen werd het verkeer gewoon tegen gehouden door de begeleiders en konden we in een keer oversteken.

Later gingen we de drukke weg af en zagen we echt wat van het platte land.

Rijstvelden en vruchtbomen langs de weg erg leuk.

Ook gestopt bij een tempel, een leprakolonie waar ook een kleine koffieplantage wasen later bij een Thai's crematorium, wat gewoon in de open lucht is. Niet zo aangenaam omdat je ook te horen kreeg dat er de dag ervoor nog iemand gecremeerd was. De resten lagen er nog, en de muren waarop het zogenaamde huis voor het hiernamaals op staat, waren nog warm. Maar goed de gids wilde ook wat van de mindere kant van het leven laten zien in Thailand.Toen weer op de fiets en later een stop gemaakt bij een restaurantje, waar we wat te drinken kregen en wat fruit en bananencake.

Hoezo contrast? Na wat we eerst het crematorium hadden gezien.

Maar zo is t leven.

Toen op weg naar de fietsverhuur, onderweg was de motregen veranderd in een fikse regenbui, dus kwamen we als verzopen katjes weer terug in t hotel.

Lekker gedouched en nog even geluncht in sneltreinvaart, we moesten n.l. om 2 uur de kamer verlaten, erg toepasselijk, vooral omdat we om 4 uur opgehaald zouden worden voor onze nachttrein naar Bangkok.

Weer een eneverend dagje dus , maar wel erg leuk.

Vandaag om 5.45 op gestaan, erg vroeg dus.

Maar wel voor een super leuke dag.

We gaan naar het olifantenpark, waar de olifanten die vroeger echt in de bossen moesten werken, nu de toeristen laten zien hoe dat ging.

Eerst maken we een tocht op de olifanten in zo'n bakje waar je met twee man in kunt zitten. Erg leuk zo'n tocht door de jungle. Bij terugkomst heb ik op een olifant gereden, zonder bakje , met alleen een touwtje om me vast te houden.

De begeleider leidde de olifant met klanken waar hij heen moest.

Dit was echt super om op zo'n beest te zitten, helemaal geweldig. Ik zat daar de hele tijd met een big smile .

Er was ook een heel klein olifantje, die lekker ondeugend was en probeerde voer te bemachtigen.

Na het olifantenpark zijn we vanaf die plek met een bamboevlot, waar 4 personen op konden de rivier afgezakt. Ze werden bestuurd door twee Thai met bamboe stokken. Het was zo mooi daar om door die jungle te varen. Je hoorde alleen de vogels en je zag verschillende plantensoorten. Heel mooi.

Dit duurde ongeveer drie kwartier. Na deze belevenissen zijn we met de bus naar een Orchideeënfarm gereden en hebben daar geluncht en de bloemen en vlinders bekeken. Die werden in een aparte tuin gehouden. Daarna zijn we nog naar de Wat Prathat Doi Suthep tempel geweest boven op een berg bij Chiang Mai. Je kon via een trap met 309 treden of met de lift naar boven. Ook hier kon je een offer brengen door een bloem bij een bordhebeeld neer te leggen en een wierrokstokje aan te steken.

Alle Thai hebben een minitempel thuis in de tuin of op het terras om iets te offeren.

Toen weer terug naar ons hotel. S'avonds toch weer naar de Night market geweest, en daar wat gegeten en inkopen gedaan, want anders zaten we de hele avond in het hotel. Dit was echt een zeer geslaagde dag, erg leuk.

Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken naar Chiang Mai.

Onderweg een koffiestop en op een gegeven moment gestopt bij een fabriek waar ze papieren parasolletjes maken en beschilderen met hele mooie afbeeldingen. Je kon ook een afbeelding op je T- shirt of b.v. telefoon laten schilderen, dus moest mijn nieuwe witte T- shirt er aan geloven, is erg mooi geworden. Daarna gingen we naar een fabriek waar ze zilver en goud verwerkten tot sieraden met edelstenen.

Erg veel glitter en glamour. En heel erg duur.

Later door naar een zijde fabriek, waar ze het proces van rups to zijde toonden, erg leuk.

's avonds naar de markt in Chiang Mai (nieuwe stad) geweest om souveniers te kopen.

Chiang Rai 03-06-2009

03-06-2009

Vandaag om 6.00 uur opgestaan.

Op weg naar de bergstammen hier in de omgeving. Halverwege de tocht zijn we vanuit de bus overgestapt in pickup trucks , zodat we makkelijker de bergen in konden. We zijn bij de Longnecks, de Yao 's en de Akkha stammen geweest. Deze mensen leven nog zeer primitief. De Longneck vrouwen zijn toch wel beperkt in hun bewegingen, door de lange spiraal die om hun nek gedraaid zit. De Longnecks zijn gevlucht uit Birma en leven verder van de visvangst en jacht. De Akkha's hebben zeer grote gaten in hun oorlellen waar grote buisvormige ringen in zitten, heel apart. Deze zijn voor niemand te verstaan en willen geld voor een foto, omdat dit een duivels apparaat is volgens hun. De Yao's zijn Tibetaanse Chinezen die naar Thailand zijn gekomen. Na de lunch zijn we in een boot over de Mehkong rivier gevaren. Dit was op het drielandenpunt , De gouden triangel genoemd i.v.m de Opium teelt vroeger. De landen Birma, Laos en Thailand komen hier bij elkaar. Ook is het maar zo'n 200 km van China of iets meer naar Vietnam. We zijn drie kwartier aan land geweest in Laos, en hebben daar geshopt op een grens markt. Daarna hebben we nog in de markt op de grens geshopt in Birma en Thailand en natuurlijk het drielandenpunt gefotografeerd. 's avonds zijn we naar de avondmarkt geweest in Chiang Rai.